Capçalera grossa

Dissabte, 26 de maig de 2018

InfoJonquera

PREVISIÓ D'AVUI

Màxima: 24 Cº
Mínima: 13 Cº
Matí
3.png
Tarda
3.png
PREVISIÓ DE DEMÀ

Màxima: 26 Cº
Mínima: 13 Cº
Matí
3.png
Tarda
3.png

Dissabte, 12.5.2018 10:00h El Portús

Aquesta setmana el Govern espanyol ha organitzat un nou simulacre d'accident


Comentaris Cap comentari    
   
Dolent Fluix Bo Molt bo Fabulós
carregant Carregant


TP Ferro, l'antiga concessionària del tram internacional del TAV, critica que Espanya i França "bloquegen" l'arbitratge internacional que va sol·licitar l'agost de l'any passat després de fer fallida. Segons ha avançat l'Agència Catalana de Notícies (ACN), els assessors legals de l'administrador concursal, que és qui porta les regnes de la companyia, asseguren que els dos estats posen condicions que "impedeixen" desencallar el procés "per resoldre les diferències" entre una i altra part. Entre d'altres, TP Ferro reclama que l'arbitratge tingui lloc a Brussel·les i no en un altre país, una condició que els dos governs no accepten. A més, l'antiga concessionària sol·licita a Espanya i França que fixin la indemnització que creuen que els hi pertoca per haver assumit l'obra després de la resolució "unilateral i anticipada" de la concessió (el que es coneix com a Responsabilitat Patrimonial de l'Administració).

D'ençà de finals de l'any passat, els estats espanyol i francès gestionen conjuntament el tram transfronterer de l'alta velocitat. Ho fan a través de l'empresa que van crear tots dos, Línia Figueres-Perpinyà, una filial d'Adif i de la seva homònima francesa SNCF Réseau. Espanya i França van decidir assumir la gestió d'aquest tram, que té 44 quilòmetres i inclou el túnel del Pertús, després que la concessionària TP Ferro es liquidés. L'empresa, formada a parts iguals per l'espanyola ACS i la francesa Eiffage, arrossegava un deute de 557,2 MEUR quan va entrar en fallida. Sobretot, perquè les previsions del pas de trens, tant de passatgers com de mercaderies, van quedar lluny de la realitat.

La fallida de la concessionària, però, s'ha traslladat ara al terreny judicial. A l'agost, TP Ferro va recórrer al tribunal d'arbitratge de la Unió Europea –amb seu a Brussel·les- per reclamar una indemnització. En concret, de més de 500 milions d'euros (MEUR), que és el que sumaven tant el deute que arrossegava l'antiga concessionària com els interessos acumulats. 

TP Ferro assegura que té dret a cobrar aquesta quantitat perquè els dos estats han assumit la titularitat del tram transfronterer a cost zero. A més, la concessió, que va acabar fixant-se fins al 2057, s'ha resolt dècades abans que la concessionària pogués treure beneficis de l'explotació del tram transfronterer del TAV.

La societat –que formaven l'espanyola ACS i la francesa Eiffage- també subratlla que el contracte de concessió ja establia que Espanya i França haurien d'indemnitzar-la per les inversions de l'obra, perquè sinó els dos estats s'estarien "enriquint injustificadament". Una figura que es coneix amb el nom de Responsabilitat Patrimonial de l'Administració (RPA).

"Sense intenció d'avançar"
Els assessors legals de l'administrador concursal, que és qui tutela els números de TP Ferro després de la fallida, acusen els dos estats de "seguir incomplint les seves obligacions contractuals" i no tenir "cap intenció efectiva d'avançar cap a una solució". En un procés d'arbitratge internacional com el que s'ha engegat ara, un primer pas és que les parts designin els seus àrbitres corresponents.

Això ja s'ha fet, però els representants de TP Ferro critiquen que els dos estats continuen "posant traves" al procés. Sobretot, perquè s'oposen a què la seu on dirimeixin les diferències sigui a Bèlgica i reclamen que l'arbitratge es faci en un altre país. D'aquesta manera, segons subratllen els assessors legals de l'administrador judicial, Espanya i França "segueixen denegant" a TP Ferro "l'accés a la justícia".

Un altre dels incompliments que també denuncia l'antiga concessionària és que França i Espanya encara no hagin fixat "la RPA provisional", que s'hauria d'haver presentat "al juny de l'any passat". De fet, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ja va deixar clar que no només no donarien cap compensació a TP Ferro, sinó que els dos estats li reclamarien una indemnització per haver incomplert el contracte.

Per als representants legals de l'administrador concursal, però, la visió és totalment diferent. "A aquestes alçades, no hi ha cap mena de dubte que els dos estats li deuen la RPA a TP Ferro; tot i això, han optat per no fer res al respecte", subratllen. I conclouen: "Aquesta situació continua causant danys a TP Ferro, mentre que Espanya i França es beneficien de l'obra assumida per TP Ferro i de diners que romanen a les seves arques i no els hi pertanyen".

Nou simulacre al túnel
Mentrestant, el Govern Espanyol ha organitzat aquesta setmana un nou simulacre al túnel. Durant l'exercici, que es va fer dilluns, es va simular l'impacte d'un tren de passatgers contra un obstacle imprevist. Això va permetre va activar el Pla de Socors Binacional entre els estats espanyo i francès, i posar a prova la capacitat de reacció de totes les parts implicades en matèria de protecció civil. 

Per la part espanyola, hi van participar el subdelegat del Govern espanyol a Girona, efectiu de Protecció Civil catalana i espanyola, la Guàrdia Civil, la Policia Nacional espanyola, la Unitat Militar d'Emergències (UME), els Mossos d'Esquadra, els Bombers de la Generalitat, el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), Renfe i Adif.

Font: ACN


Lectures 749 lectures   comentari Cap comentari   Enviar article Envia
  • La Tafanera
  • Technorati
  • Delicious
  • Facebook
  • Twitter
  • Google




Comentaris


No hi ha cap comentari




Comenta

El comentari s'ha enviat correctament i està pendent de moderació

  Previsualitza

La direcció de InfoJonquera es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.
Signi amb el seu nom i no suplanti identitats. La IP dels usuaris queda registrada.
publicitat

giny

publicitat

giny

Entrevista

“Convocar un referèndum no és delicte”

Carles Puigdemont President Generalitat de Catalunya

“Convocar un referèndum no és delicte”
publicitat

giny

publicitat

giny

publicitat

giny

publicitat

giny

Enquesta

"Els mitjans de comunicació, en general, tracten prou bé la Jonquera?"


33%



46%



13%



9%




Vots 134 vots


publicitat

giny

publicitat

giny

publicitat

giny

publicitat

giny

publicitat

giny

publicitat

giny

publicitat

giny

publicitat

giny

publicitat

giny

publicitat

giny

publicitat

giny

publicitat

giny

publicitat

giny

Editorial

Per una major projecció de la vaca de l'Albera

Quan l'any 2000 l'Ajuntament de la Jonquera va aprovar una moció, en la qual es demanava iniciar un projecte de recuperació per evitar l'extinció de la vaca de l'Albera, començava un veritable compte enrere. Llegir més

publicitat

giny

Oferta Laboral

Fotografies

  • Nevada i retencions a la Jonquera

  • Sant Joan 2014 a Cantallops

    Sant Joan a Cantallops

  • Festa Major de la Jonquera 2017

  • MIC 2018, a Les Forques

  • La Jonquera de Festa Major 2016

    Festa Major 2016 (I)

  • MIC 2018, a Les Forques

  • MIC 2018, a Les Forques

  • IV Empordà Racing Days 2015_06

    IV Fira del Motor. Empordà Racing Days

  • Carnaval 2018

  • Postals de la Jonquera anys 60 i 70

  • MIC 2018, a Les Forques

  • Continua en marxa l'operatiu a gran escala contra les falsificacions a la Jonquera i el Portús

  • La Jonquera de Festa Major 2016

    Festa Major 2016 (I)

  • MIC 2018, a Les Forques

  • Postals de la Jonquera anys 60 i 70

  • Festa Major 2015 (II)

  • Postals de la Jonquera anys 60 i 70

  • Postals de la Jonquera anys 60 i 70

  • controls AP7 CNP policia espanyola la jonquera

    Controls de la policia espanyola (CNP) a la Jonquera

  • Així està la caserna de la Guàrdia Civil

En paper

Més articles

Enllaços

Opinions

Vídeos


Un projecte de:
Premsa comarcal


Amb la col·laboració de:
Fundació Lluís Carulla



Amb el suport de:
Generalitat de Catalunya