Així ha anat la vaga general a la Jonquera

Vida social

Trànsit pràcticament inexistent a l'Ap7 a primera hora del matí
Trànsit pràcticament inexistent a l'Ap7 a primera hora del matí | Falgues Fotografia
Carrers amb majoria de comerços tancats a la Jonquera i el Portús, gairebé un 90%, i l'autopista amb un trànsit gairebé inexistent. Aquest seria el resum de què ha passat a la Jonquera el 3 d'octubre, dia en què s'ha programat una aturada del país per protestar per l'actuació violenta que van fer servir -Guàrdia Civil i Policia Nacional- per eviatr les votacions en el referèndum de l'1 d'octubre.

El cert és que a la Jonquera i el nucli del Portús l'ambient ha estat molt tranquil, amb carrers buits de vianants, moltes persianes abaixades i seguiment molt majoritari, fins al punt que fins i tot el centre comercial Gran Jonquera ha emés un comunicat de tancament, via xarxes socials, a partir de les 3 de la tarda, tot i que al matí ha obert amb normalitat. Possiblement el fet que el seguiment a tot Catalunya fos massiu ha propiciat el canvi de criteri al centre outlet.

Un tall de carretera de la Jonquera, punt calent, a un no previst tall a Pont de Molins

Val a dir, però, que només un dia abans la Jonquera s'havia projectat com un dels punts calents de la vaga general. El Sindicat d'Unió de Pagesos havia convocat via whatsapp i per boca-orella una convocatòria de concentració a les 8 del matí a Figueres, amb l'objectiu d'iniciar una caravana lenta de vehicles fins a la Jonquera, en previsió de tancar l'Ap7 i la N-II i deixar tallat l'accés cap al nord.

La notícia també va ser difosa per Infojonquera a les 6 de la tarda del dia 2 d'octubre, i es va convertir en viral, fins al punt de servir com a exemple de protesta per tallar altres carreteres arreu del país. Poc a poc van començar a gestar-se altres talls de carretera a la resta del territori, des del Pallars i la Val d'Aran fins a la Cerdanya o l'àrea metropilitana de Barcelona i Terres de l'Ebre, fins al punt d'acabar esdevenint en un tall massiu a tot Catalunya.

Curiosament, però, l'efecte viral i la dimensió que va agafar el tall de la Jonquera va tenir un altre efecte, i segons testimonis de veïns de la Jonquera sembla que va provocar que diverses unitats de vehicles policials antidisturbis del CNP -Policia Nacional- fossin desviats la nit de dilluns cap al punt fronterer de la Jonquera. L'arribada de vehicles policials va provocar certa preocupació al sindicat. Sembla ser que, davant la situació van desconvocar la marxa lenta i pacífica de tractors fins a la Jonquera, fet que també es va anunciar per Infojonquera a les 23.30 h del mateix dia 2. Però l'efecte contagi de talls de carretera ja s'havia extés per tot el país i, l'endemà, el 3 d'octubre, a les 8 del matí, han començat els talls als principals eixos de comunicació de Catalunya.

La Jonquera, que s'havia projectat com un centre calent de la vaga general, paradoxes de les circumstàncies, ha passat a ser un dels punts més tranquils de la vaga general del país. Finalment, la tractorada que s'havia de desplaçar fins a la Jonquera ha canviat aquest destí per Pont de Molins, a 15 quilòmetres, en concret a la sortida Figueres Nord de l'Ap7, on sí que s'hi ha tallat la carretera i l'Ap7 a partir de les 11 del matí.

Si inicialment eren molt pocs vehicles i manifestants -no més de 30 persones i 6 vehicles-, amb el pas de les hores s'hi han afegit més vehicles i persones fins al punt de'sdevenir un dels talls de carretera amb més incidència en la mobilitat del 3 d'octubre, amb 1.000 manifestants.

A les 4 de la tarda el tall s'ha aixecat i s'ha restablert la normalitat, no sense abans haver provocat llargues cues quilòmetriques i retencions tant a l'Ap7 com a l'N-2.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article