Corrupció en temps de votar

Editorial

A la passada edició de l’Esquerda vam constatar que, segons el Llibre Blanc per la Independència, el fet que Catalunya esdevingui un Estat independent no farà canviar la Jonquera en negatiu. Ni tan sols hi haurà grans canvis en infraestructures o política fiscal i, en tot cas, s’intueix que si hi ha d’haver canvis aquests farien que la Jonquera en sortís beneficiada. En aquesta edició, però, volem anar una mica més enllà. Les circumstàncies ens hi obliguen.

Sigui quin sigui el resultat de la consulta participativa del 9-N, res tornarà a ser igual. Vivim  moments històrics i no ens cansarem de deixar-ho per escrit les vegades que faci falta. Tothom és conscient que un moviment rupturista de la situació actual s’ha posat en marxa. Si el 9-N no és la definitiva per trencar el model actual de relacions entre Espanya i Catalunya, doncs serà en una altra convocatòria, ja sigui un referèndum o unes eleccions de caràcter plebiscitari. Qüestió de mesos, però no pas d’anys.

Mentrestant, aquests dies hem viscut amb cansament les notícies que cada dia ens descobreixen casos de corrupció més descarats. Ja no importen els colors polítics, allò que veritablement hem detectat els ciutadans és que uns i altres devien aprendre a la mateixa escola que en el tema de la corrupció el més important és participar-hi. Això sí, en alguns casos és corrupció descarada, sorneguera i en altres més matisada, més subliminal.
I la Jonquera? Ha estat víctima directa de tota aquesta situació de corrupteles? Ben mirat, els successius Governs de l’Estat espanyol, encapaçalats i alternats per PP i PSOE, sempre han prioritzat inversions atenent als seus interessos electorals i territorials. Han castigat a consciència les inversions del famós corredor mediterrani, del qual en forma part la Jonquera. El resultat és conegut per tothom: pals a les rodes a l’Espanya productiva per tenir contenta l’Espanya subsidiada. Potser d’això no se’n diu corrupció, però els efectes, a la pràctica i en l’ètica, són de greuge, menysteniment i d’impotència.

Perquè mentre els jonquerencs hem de circular per una carretera saturada de trànsit i accidents, al centre d’Espanya s’inverteix en construir autovies amb una finalitat electoralista. Perquè mentre els jonquerencs veiem passar de llarg el tren, a la província d’Hosca, per posar un exemple que ja vam documentar a l’Esquerda núm. 136, hi ha poblacions de 1.500 habitants que tenen la seva parada de tren d’alta velocitat.  I finalment, per no fer una llista massa llarga, hem de veure com cada dia el Govern espanyol recapta 500.000 euros en impostos especials al nostre poble però després triga 3.285 dies (9 anys) per fer les obres d’una travessia urbana de menys de 4 quilòmetres. Són greuges objectius, documentats, però si d’això no en podem dir corrupció, quin nom li posem?

1 de novembre de 2014

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article