El comerç del centre urbà busca la fòrmula per reactivar-se

Editorial

La Jonquera s’ha quedat sense cap fira comercial al carrer. El darrer intent de crear un esdeveniment comercial propi pels carrers de la Jonquera es va esvair fa pocs dies, quan els actuals membres de l’Associació de Comerciants de la Jonquera (ACJ) no van aconseguir involucrar el nombre suficient d’establiments per ocupar amb parades el carrer Major de la vila (veure pàgina 6).
Es tracta doncs d’una notícia negativa per al sector comercial del carrer Major, que a més s’afegeix al llistat de precedents fallits però ben intencionats, com la Fira del Torró, impulsat per la fundació La Jonquera en acció.
A l’intent i les causes que han provocat la fallida d’organitzar una fira pels carrers de la Jonquera s’hi ha d’afegir a més, alguns altres condicionants als quals val la pena dedicar-hi una reflexió.
En els darrers anys l’Associació de Comerciants de la Jonquera ha entrat en un llarg període d’inactivitat que l’han convertida en una entitat amb poca influència a nivell local, i això contrasta amb l’esperit combatiu que va tenir deu anys enrere, o amb l’empenta autènticament comercial que tenia a principis dels anys 90. Tot això s’ha anat esvaïnt i no per culpa de l’actual junta, sinó més aviat per una tendència passiva de tot l’associacionisme de la societat actual. Fins i tot, l’escassa influència actual de l’ACJ s’extén a la nul·la representació del teixit comercial dins el consistori jonquerenc.

La situació que viu aquesta entitat no és una bona notícia per al nostre municipi. A més, en el període que l’Associació ha quedat inactiva, hem vist com a nivell comercial la Jonquera i el món viuen canvis accelerats.
A nivell mundial han aparegut noves tendències en el consum (franquícies) i noves modalitats de comerç (via internet).
A nivell local hem vist com el client nordcatalà, el camioner o el turista de pas els mesos d’estiu cada cop li costa més entrar al casc urbà, sobretot per desconeixement o perquè li és més còmode quedar-se als polígons i centres comercials ben comunicats amb la carretera Nacional.

A nivell comarcal també s’ha reorganitzat Comerç Figueres tot extenent la col·laboració i la seva influència a les associacions de Roses, L’Escala, Llançà i Castelló. I de moment l’Associació de la Jonquera n’ha quedat al marge, és clar que això no vol dir necessàriament que sigui negatiu.

En qualsevol cas creiem que la situació actual s’ha de capgirar i l’ACJ ha de recuperar, en primer lloc, el paper d’una entitat influent i vital, i en segon lloc, necessita sumar sinergies amb la Fundació La Jonquera en acció.
Creiem del tot encertat que les dues entitats vagin unides davant d’un futur econòmic que es presenta incert però també carregat d’oportunitats.
El model econòmic de futur a la Jonquera podria esdevenir repetitiu i mancat d’identitat si no es tenen clars uns objectius comuns, entre els quals és necessari que els negocis del carrer Major i de les zones comercials del municipi siguin liderats preferiblement per part d’emprenedors locals, i no per multinacionals o nous inversors que potser es presenten com a empresaris quan en realitat són uns especuladors oportunistes.
Cal treballar per fer viable el futur comercial del casc urbà i fer-lo compatible i complementari de la zona sud, la duana i la carretera. Caldrà estar atents a les noves tendències, nous productes i serveis i tipologies de clients. Tot això passa per la col·laboració i el treball en comú que han iniciat la Fundació i l’ACJ, amb la complicitat de l’Ajuntament, en l’organització de la primera Mostra de Comerç i Art prevista per al 14 de juny, que substitueix l’intent d’organitzar la Fira. En tot cas, un bon símptoma i un primer pas per activar tot l’engranatge i una nova etapa.

1 de maig de 2009

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article