La Jonquera, condicionada al preu dels impostos especials

Rètol lluminós amb informació de preus del carburant en una gasolinera de la Jonquera
Rètol lluminós amb informació de preus del carburant en una gasolinera de la Jonquera | Infojonquera.cat

Editorial

La pujada de l’impost sobre el valor afegit (IVA) que va entrar l’1 de setembre en vigor arriba en un mal moment pel país, però més encara per la Jonquera.
L’augment de l’IVA és una de les mesures del president de l’Estat Mariano Rajoy que busca, sobretot, incrementar els recursos de l’administració central.

Per als jonquerencs la pujada de l’IVA està tinguent la mateixa repercussió negativa que per la resta de ciutadans del país; paguem tots els productes i serveis més cars que abans. En aquest sentit res diferenciador.
El problema de fons és que la majoria de les activitats econòmiques del municipi basen la seva activitat comercial en la diferència de preus d’un mateix producte o servei entre l’Estat espanyol i l’Estat francès. Així doncs, la pujada de l’IVA, sobre els carburants i tants altres productes, farà que els nord-catalans i francesos ens visitin amb menys freqüència perquè un dels principals al·licients que tenia la nostra vila, on proveir-se de gasoil o gasolina, es pot veure afectat en reduir-se el diferencial.

Però el més contradictori de tot plegat és que a nivell local, la pujada de l’IVA, pot suposar per a  l’Estat central que ara recapti menys que abans de la pujada. L’incremenent de l’IVA podria no compensar la caiguda de vendes que experimentarà el municipi en el seu conjunt. Una paradoxa si tenim en compte que la Jonquera és per a l’administració central una de les seves grans “recaptadores” d’impostos especials (carburants, alcohol o tabac).
Aprofitant aquesta conjuntura i centrant-nos en el preu del gasoil i la seva influència a la Jonquera es fa escaient repassar algunes dades sobre el que paguem per cada litre de gasoil. Segons un informe del RACC (Reial Automòbil Cub de Catalunya) el preu de cada litre de gasoil es reparteix de la següent manera: un 45% és el cost del producte (barril petroli, refinat i operacions petroquímiques); un 44% són impostos de l’estat i l’autonomia (aproximadament uns 25 cts/litre per a l’Estat i uns 5 cts/litre per la Generalitat) i un 11% és el marge comercial (costos del distribuidor: logística, personal, instal·lacions...).

A partir d’aquesta distribució val la pena fer números, de forma fàcil i entenedora (i per prudència per la banda baixa); comptem que per la Jonquera hi passen actualment 5.000 camions diaris i que, d’aquests, un miler carreguen prop de 800 litres en algun dels sortidors locals. Ens surten 800.000 litres de gasoil venuts al dia, o el que és el mateix, una factura “bruta” de 1.160.000 € diaris, de la qual uns 500.000 € van directament a la Hisenda espanyola en forma d’impostos especials, IVA, etc. Això cada dia.
Benvolguts lectors, facin números sobre el que contribueix la Jonquera durant els 365 dies de l’any i facin números de què li pot passar a l’Estat si la Jonquera deixa de ser en un futur atractiva a camioners i francesos.

Cal prendre consciència que una nova modificació dels impostos especials a l’alça a l’Estat espanyol podria condemnar la Jonquera a perdre tot l’interés comercial que ara es troba just al límit i a la vegada enfonsar la recaptació. Saben el que fan?

1 d’octubre de 2012

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article