Impulsen un nou projecte per fomentar l'educació inclusiva i combatre el fracàs escolar a la Jonquera

L'AFA de l'Institut busca la col·laboració d'ajuntaments i entitats per minimitzar la segregació i afavorir la integració de tots els infants i adolescents

per Redacció

Vida social

Una de les propostes és deslocalitzar el centre
Una de les propostes és deslocalitzar el centre | Infojonquera

Aconseguir un model educatiu inclusiu, que permeti combatre el fracàs escolar de tots els alumnes, independentment del seu origen i de la seva classe social. Aquest és, a grans trets, el principal objectiu del projecte d'intervenció socioeducativa d'impacte social que està creant l'AFA (associació de famílies d'alumnes) de l'Institut de la Jonquera.

"Pensem que només a través de la discussió positiva i la implicació de tots els agents socials podrem i serem capaços de millorar la qualitat de vida social i humana dels nostres joves, allunyar-los de l'individualisme i acostar-los al treball social i comunitari. O si més no, a la comprensió d'altres realitats", diuen des de l'AFA. Així, la idea és fomentar la col·laboració per reforçar l'acompanyament als menors i vetllar perquè integrin els valors d'ajut i respecte sense discriminacions ni estereotips.

Argumenten que actualment el poble està segregat, que hi falta "una oferta educativa més àmplia" que relacioni els dos centres educatius per atendre les necessitats socials actuals, i que moltes famílies jonquerenques no matriculen els infants i adolescents aquí per l'elevada taxa d'immigració que hi ha.

 

Mesures concretes

Per aconseguir aquesta inclusió, el projecte ja proposa algunes iniciatives concretes. Entre les més destacades, hi ha la creació d'un mapa amb totes les activitats i serveis educatius del municipi; l'ampliació de l'oferta d'activitats escolars (i que siguin accessibles per a tothom); el reforç de la comunicació amb les famílies (sobretot les nouvingudes); la creació d'una Oficina Municipal d'Escolarització ("el paper d eles OME és essencial com a oficina que condensa tota la informació educativa dels centres i com a òrgan d'informació personalitzada a les famílies per orientar les seves tries educatives", diuen), la creació de la figura de l'acompanyant o mediador escolar, o la deslocalització de l'institut (ampliar els espais educatius a seus com Can Laporta, l'Ajuntament, la zona esportiva...), entre d'altres.

Segons l'AFA, el projecte requerirà la implicació de les famílies, els centres educatius, els ajuntaments (tant de la Jonquera com dels altres pobles que tenen alumnes matriculats a l'institut del poble), les entitats esportives, les institucions d'educació en el lleure, les associacions de veïns o les biblioteques. I per començar a difondre el projecte, ahir (divendres) al vespre ja es va fer una reunió amb les entitats esportives i culturals del municipi. Paral·lelament, la idea és anar formant el professorat "per orientar-lo vers un canvi de mentalitat professional".

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article