“Hem de continuar creixent a les xarxes socials per recuperar l’interés dels més joves”

Ivan Sanz Editor d'infojonquera.cat

Ivan Sanz
Ivan Sanz | Arxiu Infojonquera.cat
L’1 de gener de 2009 es posava en marxa Infojonquera.cat. A pocs dies de complir els seus primers cincs anys entrevistem el seu impulsor, Ivan Sanz. Infojonquera.cat ha estat el primer digital d’actualització diària a la Jonquera i fins i tot ha estat un referent dins el sector dels mitjans digitals d’àmbit local a l’Associació Catalana de Premsa Comarcal.

Quina valoració fas d’aquests cincs anys d’Infojonquera.cat?

Molt bona en el seu conjunt. S’ha aconseguit que la informació que es genera a la Jonquera pugui ser més accessible. Abans només hi havia el paper, L’Esquerda, d’accés una mica restringit i sovint una mica desfasat, i ara, en canvi, l’accés a la informació que es genera a la Jonquera és “universal”; s’hi pot accedir gratuïtament des de qualsevol racó de món.

Quina mitjana de visites té al dia?
Dependrà molt dels titulars. Normalment no baixem de les 300 visites diàries, que no vol dir que llegeixin la notícia, potser només miren el titular i si no els interessa migren. Però hi ha dies que hem arribat a les 1.000 o 2.000 visites si hi ha un titular interessant. En qualsevol cas estem “auditats” per Google Analytics i són dades comprovables.

Quines són les notícies que poden arribar a les 1.000 lectures o més?
Doncs molt sovint les que menys agraden per a la bona imatge de la Jonquera: prostitució, successos, curiositats... Però amagar aquestes notícies, com algú ha suggerit, no crec que serveixi de res i molt menys per solucionar el problema.  També funcionen bé les entrevistes i els àlbums fotogràfics.

Si l’accés a la informació és universal i gratuït, pot fer que l’Esquerda vagi perdent lectors, com tots els mitjans impresos?
Sí, és cert, i aquest és el problema de tots els mitjans en paper que tenen una versió a internet. Però calia fer el pas igualment, perquè la vocació de servei públic, d’immediatesa i d’estar al dia sempre ha format part de L’Esquerda. De tota manera sempre es procura que les entrevistes, les opinions, els reportatges fotogràfics o altres continguts no estiguin disponibles a internet fins mesos després d'haver sortit publicades en paper. Cal que el lector tingui més d’un motiu per comprar la revista en paper.

Porta molta feina actualitzar a diari Infojonquera.cat?
Dependrà de si hi ha notícia o no, però la mitjana és de mitja hora cada dia: cal “buscar” la notícia, adjuntar-hi una imatge i potser fer alguna altra gestió.

Darrerament s’ha crescut molt a les xarxes socials: més de 400 seguidors a Facebook i més de 200 a Twitter...
Hem crescut molt perquè Infojonquera és un mitjà que funciona, vull dir que té lectors i seguidors, i si funciona sembla lògic que creixi a les xarxes socials.

A tot Catalunya s’estan tancant mitjans de comunicació petits, moltes revistes estan desapareixent. L’Esquerda és immune o és qüestió de temps? Com ha influït Infojonquera.cat en el paper?
L’Esquerda té una bossa de lectors i subscriptors molt fidel que en garanteixen l’existència uns quants anys. És veritat que fa temps que estem estancats, que no s’incorporen nous lectors al paper. Les vendes a les llibreries també estan estancades a la baixa però, mira, de tant en tant, s’esgoten. Edicions com les Eleccions municipals, el foc de juliol de 2012, o ara recentment l’edició dels caçadors i la de l’11 de setembre, amb un extens àlbum fotogràfic, s’han exhaurit. Això vol dir dues coses: que hi ha temes que continuen interessant i, per tant, hi ha vendes, i que la imatge ven més que la paraula. A més fotos, més vendes, ja tenim una escletxa per on recuperar lectors. Segur que hi ha algun lector que ha deixat de compar L’Esquerda perquè ja té les notícies a Internet, però en el cas d’aquesta revista deu ser una minoria i no afecta tant com en altres mitjans.

Quina ha de ser la funció d’infojonquera, cinc anys després de posar-se en marxa?
Ha de donar immediatesa, cosa que crec que ja fa, i complementar-se amb el paper, qüestió que de moment sembla que també es compleix. Hem de continuar creixent a les xarxes Facebook i Twitter, per on podem recuperar l’interès dels més joves per la informació local. Veient els seguidors que hi tenim de seguida te n’adones que són generacions molt joves, als qui interessa la informació local però que s’han acostumat a accedir gratuïtament a tots els continguts.

Infojonquera.cat, per si sol, seria sostenible econòmicament, sense el paper?
No ho tinc clar. Molts anunciants estan disposats a pagar un anunci sobre paper perquè el veuen, el toquen i els hi arriba a casa físicament. Però no tinc clar que volguessin pagar per un banner publicitari a internet.

Judith Nadal
Novembre de2013

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article